Erasmusszal Lettországban

November 27-én került sor az Erasmus+ projekt harmadik mobilitásának, aminek keretén belül ezúttal Lettországba utaztunk. A projekt alapjait egy könyv olvasása adta, Rainbow Rowell Eleanor & Park című regénye. Vasárnap még a nap sem kelt fel, mikor mi már útra keltünk vonattal Budapestre. Onnan repülővel folytattuk utazásunkat, és végül késő este busszal érkeztünk meg Daugavpilsbe, a program fő helyszínére.

Másnap reggel villamossal indultunk el az iskolába, ahol a többi résztvevővel való első találkozás után mindjárt egy drámai belépővel indítottuk a napot. Ezután volt egy-két játék, ami megkönnyítette számunkra a névtanulást, illetve a könyvel is foglalkoztunk egy kicsit úgy, hogy általunk kiválasztott jeleneteket keltettünk életre. Majd az iskola igazgatója is köszöntött minket, és a helyi diákok körbevezettek az iskolában. Este egy nagyon finom közös vacsorával zártuk a napot az Odesa Mama étteremben.

Kedden ismét az iskolában kezdtük a napot, ahol híres gyerekmesék újraalkotása volt a feladatunk, és úgy gondolom, mindannyian kiváló munkát végeztünk. A feladatok megoldása mindig más csapatokban történt, így ez is nagy szerepet játszott abban, hogy minél jobban megismerjük egymást. Egy finom ebéd után elmentünk a helyi Marko Rothko Művészeti Galériába, sétáltunk egy kicsit a külvárosban, és közben megtanítottuk spanyol barátainkat hóembert építeni.

A szerda egy különleges nap volt, ugyanis ezt nem az iskolában töltöttük. Elmentünk egy kis vidéki Kenyér Múzeumba, ahol nagyon családias volt a hangulat és egy ott dolgozó, szeretetteljes hölgy fogadott minket. Mesélt nekünk a kenyér történetéről, illetve, hogy az ő hagyományaik szerint hogyan készül, majd meg is kóstolhattuk ezt a kenyeret, ami mindenkinek sokkal jobban ízlett, mint ami a boltban kapható. Ezután egy mesebeli világba csöppentünk (a hely neve: Puppet Kingdom), ahol rengeteg kézzel készíttet babát/bábut csodálhattunk meg, és emellett még igazi tündérmesékbe illő jelmezeket is felpróbáltunk.

Nekem a csütörtök reggeli játék volt az egyik kedvencem, ami nem más volt, mint a híres székfoglaló. Kiderült, hogy a spanyolok szakértői ennek a játéknak, így a végén elég izgalmas csaták alakultak ki. Ezután a könyvvel foglalkoztunk, megosztottuk egymással gondolatainkat róla, és egy kis színjátszás sem maradhatott el. A hét vége felé már nagyon egymásra talált a társaság, így tejes összhangban, nagy élvezettel teljesítettük a feladatokat. Délután megnéztük a város nevezetességeit, és bowlingozással zártuk a napot.

Péntek reggel egy vámpíros „bemelegítő” játék adott mindenkinek motivációt a napi workshophoz. Elő kellett vennünk kreativitásunkat, és kitalálni, hogy vajon, hogy végződhet majd az általunk olvasott könyv (a projekt ezen szakaszához ugyanis még nem kellett az egészet elolvasnunk). Nehezítésképpen különböző furcsa stílusokban (pl. mintha a Holdon lennénk) kellett előadnunk az általunk kitalált happy (vagy nem happy) end-et. Egy rövid reflexió után következett a búcsú party. Mindannyian szomorkodtunk, hogy eljött a projekt vége, azonban az utolsó percekig együtt táncoltunk és énekeltünk. Emellett a hatalmas Erasmusos torta és az, hogy márciusban találkozunk legközelebb Pécsen, enyhített a búcsúzkodás érzelmi nehézségein. Este egy fantasztikusan sikerült korcsolyázás után végleg el kellett köszönnünk, és egy nagyon-nagyon hosszú út várt ránk másnap.

Úgy gondolom mindenki sok új értékkel gazdagodott, fejleszthettünk nyelvtudásunkat, megismerhettünk új kultúrákat és csodálatos barátokat szereztünk. A hét vége felé már csak úgy szólítottuk egymást, hogy „brothers and sisters”, és szerintem ez sokat elárul arról, hogy milyen jó kapcsolatokat alakítottunk ki. Ahogy az egyik fiú mondta: „Ezek olyan élmények, amikről még az unokáimnak is mesélni fogok.” Az élmények és kalandok mellett a körülmények is tökéletesek voltak: Egy gyönyörű hotelben szálltunk meg, ahol reggelire sok-sok ínycsiklandó dolog közül válogathattunk, és az iskolában elfogyasztott ebédeink is hatalmas pozitív csalódást okoztak.