"Egy csónakban evezünk" - Mozaikinterjú a január 31-i pedagógussztrájkról
Az elmúlt években az oktatási rendszerünk körüli feszültségek egyre csak nőttek. A tanárok nagy része elégedetlen, hisz a fizetésük értéke csökkent, a munkaterhek pedig megnőttek. A kialakult helyzetre reagálva 2022. január 31-ére a pedagógus szakszervezetek két órás figyelmeztető sztrájkot szerveztek. Iskolánkban sok tanár részt vett ebben, hogy ezzel is hangot adjanak a helyzettel kapcsolatos véleményüknek. Őket és pár diáktársunkat kérdeztük arról, hogy mit gondolnak erről a demonstrációról, az oktatási rendszerünk állapotáról, illetve a pedagógusok helyzetéről.
Milyen módon sztrájkolt hétfő reggel?
Oroszlán Anikó: Hétfőn, ahogy a kollégáim nagy része, én is vállaltam a figyelmeztető sztrájkot reggel 8 és 10 között. A 2016-os tanártüntetések szimbólumát, a kockás inget viselték sokan, én is.
Király Lilla: Kollégáim többségével együtt részt vettem a hétfői kétórás sztrájkban, ami esetemben azt jelentette, hogy nem tartottam meg a tanórámat és nem végeztem semmilyen munkakörömhöz kapcsolódó tevékenységet. Kockás ingben beszélgettem a kollégákkal.
Sátayné Gáll Veronika: A sztrájk lényege, hogy bent vagyunk a suliban, de nem tartjuk meg az óráinkat. Jelen esetben nekem ugyan nem volt órám, de helyettesítésre beosztható lettem volna. Mivel sztrájkoltam, így ebben a két órában nem végeztem semmilyen feladatot, ami az iskolához kapcsolódna.
Y tanár: Hétfőn az első két órában nem láttam el az órarend szerinti oktatási feladatokat. Néhány kolléga felügyelt az osztályokra, hogy az elégséges szolgáltatást biztosítsuk.
Mik a legnagyobb problémák Ön szerint az oktatási rendszerünkben, ami miatt ez a demonstráció létrejött? Mire szerették volna felhívni a figyelmet?
X: Sok olyan probléma is van, amiket ez a demonstráció nem érintett. Az egyik szerintem a pedagógus életpályamodell. Ez nem vonzza a fiatalokat a pályára, hanem inkább elriasztja. Ennek következménye a pedagógushiány, ami a városi iskolákban talán még nem érzékelhető, de néhány év múlva biztosan megjelenik itt is, főként a természettudományos tárgyaknál. A jelenleg dolgozó tanárok egy része pedig nem akar ebben a minősítő rendszerben részt venni, ami most még csak a fizetéseket érinti, de később lehet, hogy pályaelhagyásra kényszerülnek. Ennek a rendszernek a fenntartása sokba kerül, és ez a költség nem térül meg.
Egy további probléma a természettudományos oktatás teljes tönkretétele. Azzal, hogy a fizika, kémia, biológia, földrajz alapórai oktatása az első két évben lemegy (kisebb óraszámban, mint eddig), lehetetlen lesz felkészíteni a gyerekeket egy emelt szintű érettségire, ugyanis az érettségi követelmények nem csökkentek, inkább nőttek.
OA: Az oktatásban sok probléma van, többek között a megemelkedett tanári óraszám, az alacsony fizetések, a szabad tankönyvválasztás akadályozása, és egyáltalán: a tanári szabadság megnyirbálása, a központosított oktatás. Ezek a problémák mára feltorlódtak, és a fontos kérdésekben a szakmai szervezetekkel kevés vagy semennyi egyeztetés nem történik.
KL: Rengeteg problémát látok. Ezek egy részére évek óta próbálják felhívni a figyelmet az érintettek, mégsem történt érdemi változás.
Az egyik legfontosabb a fizetés kérdése, mert amíg egy pályakezdő tanár kezdő bére öt év egyetem után nem éri el a szakmunkás minimálbér szintjét, addig ez a pálya nem lesz vonzó. A most dolgozó pedagógusok átlagéletkora magas, már most óriási gondot okoz a szakemberhiány. Az oltatlan pedagógusokat sem tudjuk pótolni. A helyettesítésekkel a terhek csak növekednek.
A magas tanári óraszámok pedig nem kedveznek az oktatás minőségének. Tudok olyan iskoláról, ahol pl. évek óta nem láttak kémia vagy fizikatanárt, a többi kolléga helyettesít ezeken az órákon. Azt sem tartom elfogadhatónak, hogy szakmai, módszertani szempontok helyett az óvodákban, iskolákban az legyen a szervezés fő mozgatórugója, hogy van-e éppen táblafilc, papír, működőképes nyomtató, fénymásoló, sporteszköz stb.
Y: Az oktatási rendszer sok sebből vérzik. Véleményem szerint ez a demonstráció kicsit elkésett, már az új NAT bevezetésénél ki kellett volna állni az elveink mellett. A mostani demonstrációt picit politikai hangulatkeltésnek is éreztem, mivel pont a választások előtt szervezték meg. Ezért sajnos az emberek többsége komolytalannak is tartja és nem érti a valódi okát.
Milyen eredményeket vár ettől a rövid, figyelmeztető sztájktól?
OA: A rövid sztrájkról főleg figyelemfelkeltést vártam, különösebb eredményt nem. Mindenki tisztában van vele szerintem, hogy ez túlságosan "enyhe" jelzés, mégis fontosnak tartottuk az összefogást, hisz 2016 óta nem történt ilyen. Reménykedtem, hogy sokan jelét adják annak, hogy a jelen rendszer nem jó.
KL: Azt gondolom, kötelességünk jelezni, hogy gond van. Szakmai fórumokon ezt eddig is megtettük, de ez kevés volt. Fontosnak tartom, hogy a szakmán kívüliek is kapjanak jelzést arról, hogy sürgősen változásokra van szükség, hiszen nem csak rólunk van szó, hanem a gyerekeinkről és a jövőnkről.
SGV: Talán azt, hogy a társadalom kicsit felfigyel a problémákra, vagyis inkább ténylegesen foglalkozik vele. És talán néhányan meggondolják a hozzászólásaikban, miket is írnak és gondolnak a pedagógustársadalomról. Nagyon fájó tud lenni az a sok visszataszító vélemény, amiket megfogalmaznak.
Y: A figyelmeztető sztrájk egyrészt felmérte a sztrájkhoz való hozzáállást, hogy hány pedagógus hajlandó kiállni az elvei mellett. Másrészről szerintem egy teszt, hogy a kormány hogyan reagál a munkabeszüntetésre, lesz-e megtorlás, milyen jogi lépéseket kíván tenni ellene.
Milyennek tartja a tanárok társadalmi megítélését? Mennyire érzi azt, hogy más csoportok is támogatólag állnak Önökhöz?
OA: A tanárok társadalmi megítélése alacsony, de ez minden társadalmi rétegre, bérből-fizetésből élőkre igaz. A tudás, szakértelem alapvetően leértékelődött, ami a (szak)politika részrehajlásának hibája is. Ez az általános elértéktelenedés és érdektelenség okozza a közönyt a társadalomban nem csak a tanárok felé, hanem más társadalmi rétegek és problémák felé is.
KL: A közösségi média kommentjei alapján nem túl fényes, de azt gondolom, nekünk megítéléstől függetlenül jeleznünk kell a problémát. Akinek tényleg köze van az oktatáshoz, az megérti vagy támogatja is a pedagógusokat, az ő számuk egyre nő. Ha a negatív vélemény megmarad a vélemény szintjén, azzal nincs gond, de szakmai döntések ne ilyen alapon szülessenek.
SGV: Most úgy éreztem, hogy talán többen érzékelik a problémáinkat.
Y: A társadalom jelentős többsége egy szakma hasznosságát/presztízsét úgy ítéli meg, hogy mennyit fizetnek érte. Néhány szülőnél (és ezért tanulónál is) sajnos azt tapasztalom, hogy úgy érzik, valaki azért megy el tanárnak, mert a szakmában tehetségtelen és nincs más választása, ezért előfordul, hogy lenézik a munkánkat. Sokszor gondolják azt, hogy az megy tanárnak, aki nem akar annyit dolgozni és henyél egész nap. Sajnos a megítélésben a média is szerepet játszik.
Hogyan ítéli meg a diákok hozzáállását a helyzethez?
OA: Én szeretném hinni, hogy a diákokat érdekli ez a dolog, és nem csak azt látták/látják ebben, hogy nekik ilyen napokon nincs tanítás. Az oktatási rendszer problémái az ő problémáik is, ha nem is most, akkor majd szülőként ez újra érinteni fogja őket. Az is fontos, hogy a tanáraik tudjanak erről beszélni velük, és ne az legyen erre az általános reakció, hogy "a politikát beviszik az iskolába". A politika közélet is, amivel fontos foglalkozni és hozzáállást kialakítani hozzá.
KL: Voltak iskolák, ahol otthon maradtak a gyerekek, ezzel fejezték ki a támogatásukat. Szerintem a mi diákjaink közül is sokan nagyon és támogatóak és megértőek voltak. Ezúton is köszönöm nekik.
SGV: Mindig van, aki jól informált, míg mások nincsenek képben. A mi dolgunk is lenne, hogy elmagyarázzuk nekik, de könnyen érhet az a vád, hogy “politizálunk” órán. Holott a politika szó jelentése “közélet”, az oktatás a közélet egyik legfontosabb témája. Egy csónakban evezünk!
Y: A Babitsban tanuló diákok többsége úgy érzem, hogy támogat minket. A gyerekek többsége szereti fejleszteni tudását és megbízik bennünk.
Ha nem lesz ennek a sztrájknak eredménye, akkor március 16-tól lesz egy másik, határozatlan ideig tartó munkabeszüntetés. Mi a véleménye erről?
OA: Mára eljutottunk odáig, hogy a tárgyalások nem vezetnek eredményre, ezért talán hosszabb ideig tartó munkabeszüntetésre lesz szükség, de azt nem tudom megítélni, mekkora lesz a tanártársadalom összefogása ebben a kérdésben.
KL: Nagyon nem szeretném, ha erre kerülne sor.
SGV: Csak egy hosszabb munkabeszüntetés okozna olyan fennakadásokat, amivel a kormánynak foglalkoznia kellene. De mivel arra az időre nem jár fizetés, kérdés, hogy ki vállalja majd. Ez egy ördögi kör: ha sztrájkolok, hogy elérjem, amit szeretnék, akkor épp a fizetésem veszik el, ami meg egyébként is nagyon alacsony.
Y: A figyelmeztető sztrájk célja a figyelemfelhívás volt, ami szerintem bejött. Sajnos úgy érzem, hogy ha komoly eredményeket akarunk elérni a szakma megbecsülésének javításában, akkor a márciusi határozatlan ideig tartó sztrájk elkerülhetetlen.
A következőkben a diákok véleménye olvasható.
Mit gondolsz a demonstrációról?
Szalay Virág, 11.E: A sztrájkról azt gondolom teljesen helyénvaló volt, és egyetértek a tanárokkal, hiszen amennyit elvár tőlük az oktatási rendszer, az szerintem nincs rendesen megfizetve. Viszont szerintem ennél jelentősebb demonstrációt is tarthattak volna. Ahhoz képest, amit el szeretnének érni, a hétfői tüntetésnek nem volt olyan nagy hangja, mint amilyen lehetett volna még.
Eléri szerinted a célját a demonstráció?
SKP: Meglepődnék, ha bármi változás történne a sztrájk hatására, szerintem leginkább arra volt alkalmas, hogy felhívjuk a lakosság figyelmét az oktatási rendszer hibáira, illetve, hogy a tanártársadalom mennyi problémával küzd, és milyen dolgokban szeretnének változást.
SZV: Nem tudom, hogy eléri-e célját, de őszintén remélem, mert vannak tanárok, akiknek nagyon sokat köszönhetünk. A nagyobb megbecsülés pedig minden tanárnak megjár.
Mik a legnagyobb problémák az oktatási rendszerünkben?
SZV: Nem egy hibája van a rendszernek, de amit az évek során egyre többször tapasztaltam az az, hogy a tanár valamiért nem tudja átadni a tényleges tudást. Sokan csak bejönnek órára, leadják az anyagot, de mintha teljesen mindegy lenne nekik, hogy ténylegesen megértettük-e. Egy tanárnál alap dolognak kéne lennie, hogy őszintén figyeljen a tanítványaira, de ezt egyre kevésbé látom. Márpedig egyáltalán nem mindegy, hogy milyen egy tanár-diák kapcsolat! Befolyásolhatja a tanulók motiváltságát, egy óra lendületét, és akár még a tanár kedvét is.
A diákok többsége hogyan áll a kialakult helyzethez véleményed szerint?
SZV: A diákoknak nem hiszem, hogy sok beleszólása van ebbe, hiszen ez főleg a tanárokról szól.
Nagyon köszönjük mindazoknak akik válaszaikkal hozzájárultak a cikkünk elkészüléséhez.
Az interjúkat készítette: Horváth Milán, Kersák Viktória és Knoch Dorottya
A képek saját készítésűek.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése