Szónokverseny a magyar fakultáción

Kép forrása: hbr.org
A 11. évfolyam emelt magyar csoportjában retorikai tanulmányaink lezárásaképpen szónokversenyt tartottunk, ahogy ez Bálint Andrea tanárnő osztályaiban, csoportjaiban szokás.

A feladatunk az volt, hogy egy diákparlamenten szólaljunk fel. Találjunk az iskolában valamilyen problémát, és annak általunk megfogalmazott megoldási lehetőségeit ismertessük, vagy ajánljunk, indítványozzunk valamit, amelynek megvalósítására különböző javaslatokat sorolunk fel. Ötleteket, melyek jobbá, élvezetesebbé vagy akár egyszerűbbé teszik az iskolai életet. Olyan célt kellett megfogalmaznunk, amely reálisan megvalósítható, kivitelezhető. Legyen szó akár olyan dologról, amely pénzt igényel, vagy olyanról, amely létrehozásához egy adott tanár segítsége, közreműködése szükséges.

Vendégeink voltak ezen az órán a 11. F osztályfőnöke, Nádai Csilla tanárnő, és az iskoláért egyébként is sokat tevékenykedő Pintér Gergő tanár úr, a 11.E osztályfőnöke.

A következőkben az elhangzott szónoklatok rövid összegzéseit olvashatjátok:

„Szerintem jó lenne, ha szerelnének minden mosdóba kézszárítót, hiszen a nap végére a kéztörlők elfogynak, így nincs mibe megtörölnünk a kezünket. Emellett ez hosszú távon sokkal inkább megéri, hiszen a kézszárítókat egyszer kell megvenni, míg a kéztörlőket újra és újra. Ha ez megvalósulna, az megtakarítást jelenthetne az iskolának, mert nem kéne annyi papírt elhasználni, illetve pénzt költeni rá.” (KH)

„Azért javasoltam az olvasókör létrehozását, mert szeretném, ha iskolánk olvasói, diáktársaim között lenne valamilyen kapcsolat, hogy így új olvasmányokat és embereket is megismerhessünk, valamint magát az olvasást is népszerűsíthessük.” (VZS)

„Engedjétek meg, hogy hangsúlyozzam a magyar kultúra szépségét, gazdagságát és az azzal kapcsolatos kiaknázatlan lehetőségeket itt a Babitsban. Még egyszer szeretnélek titeket buzdítani a Babits Hagyományőrző Egyesület létrehozására, mert úgy hiszem, igenis fontos múltunk megismertetése, értékeink továbbadása az utánunk jövőknek.” (MM)

„Gimnáziumunkban jelenleg égető probléma a siralmas állapotban lévő üvegház felújítása. Habár források vannak, az iskola eddig nem élt velük, a problémát egyesek nem ismerik el, remélhetőleg ez a közeljövőben megváltozik. Az üvegház nem csak egy szűk kör, hanem mindenki érdeke egy fenntartható jövő reményében.” (FD)

„Azt gondolom, hogy a filmek ugyanolyan fontos, oktatásra érdemes értékeket és üzeneteket közvetítenek, mint az írott szöveg. Ideje aktuális, érdekes és fontos témákról beszélgetni, jó filmek kapcsán. Alapítsunk filmművészeti szakkört!” (KM)

„Azt szeretném javasolni, hogy havi rendszerességgel adjunk visszajelzést tanárainknak, ami motiválóan hathat a munkájukra. Készítsünk jelzőkkel ellátott szavazócédulákat, melyek segítségével minden tanuló leadhatja szavazatát a jelzőhöz leginkább illő tanár nevével ellátva.” (KHT)

„A diákok körében nagy problémát okoz az ebédlőben levő mikrohullámú sütő kora és működése. A javaslatom az volt, hogy a diákönkormányzati irodából a másik mikrót is tegyük elérhetővé az ebédlőben, illetve a későbbiekben hozzunk létre egy szülői alapot, amelyből a diákok problémáira hozhatunk megoldást, akár mikrók vásárlásával is.” (RD)

„Én amellett érveltem, hogy legyenek a büfében mentes ételek. Ez nem sokkal drágább, és szerintem mind el is fogyna a nap folyamán. Javasolnám, hogy ezek az ételek legyenek elkülönítve. Egyrészt azért, hogy ne érintkezzenek a normál ételekkel, másrészt hogy az vegye, aki tényleg olyat szeretne.” (ÉB)

„Javaslom a diákelnök-választás évenkénti, osztályfőnökökkel, plakátokkal kihirdetett megtartását! A diákok, és az elnökség közötti folyamatos konzultációt! Valós létjogosultságot a szervezetnek, a hozzájuk érkezett vélemények széleskörű mérlegelését!” (AK)

„Számomra fontos a BabitsMa iskolaújság és annak a fennmaradása. Akikkel elindult két éve, azok a diákok nagyrészt már vagy leérettségiztek vagy ebben az évben fognak. Plakátokkal, az osztályfőnökök segítségével és esetleg a közösségi órával is szeretném népszerűsíteni. Kevesebb lett a létszám, de jó lenne, ha ez a lehetőség továbbra is fennállna az ezt olvasó és író diákok számára.” (HP)

***

A szónokversenyen egymást pontozhattuk a tartalom, az előadásmód, valamint a közönségre való hatás szerint. Az első három helyezett Fehér Dávid (11.F), Érsek Boglárka (11.A) és Köbli Máté (11.F) lett.

A feladat során sok mindenre rájöhettünk: miben kell még fejlődnünk, és miben vagyunk jók. Összességében pedig ezen a szónokversenyen volt izgulás, remegés, nevetés, mosolygás – ezek tették igazán valóságossá ezt az elképzelt diákparlamentet.


Hős Patrícia 11.F

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Ti küldtétek #13 - Kosztolányi Dezső Boldogság című novellájának elemzése

Magyar írók és költők, akik mentális betegséggel küzdöttek

József Attila halála - az örök rejtély